Saturday, December 31, 2011

Menyambut Hampirnya Kematian


Suka sungguh rasanya, hari ini sudah 31 Disember 2011. Bermakna hari ini merupakan hari terakhir pada untuk tahun 2011. Maka pada malam ini sudah tentunya banyaklah sambutan akan diadakan untuk menyambut tahun 2012. Ada yang berbentuk hiburan semata-mata, ada yang buat berbentuk keagamaan, dan tidak kurang pula yang menyambutnya dengan kecelakaan serta ada yang menyambutnya dengan penuh kehinaan.

Segala macam itu adalah untuk menyambut tahun baru!! 2012.

Fikiran aku pada masa menulis entri ini ialah, pesta menyambut tahun baru merupakan pesta menyambut hampirnya manusia ke arah kematian. Haha. Betul apa!! Makin tahun melompat-lompat dari tangga ke tangganya, maka usia kita semakin lama semakin singkat. Kematian juga semakin dekat.

Kalau yang dulunya tip top tegang sama sini, apabila beransurnya tahun, kulit yang tegang melepak itu sudah menampakkan kekedutan. Kalau dulu rambutnya hitam (bagi yang rambut hitam), sudah berubah sedikit demi sedikit menjadi putih. Kalau satu atau dua urat, pastinya yang ada isteri atau suami, menyuruh pasangannya mencabutnya. Tak ubah macam beruk  dan kapelnya (couple) mencari kutu.

Jadi, kalau yang sudah ada amalannya, baguslah kiranya. Namun jika sebaliknya, berwaspadalah.

Tak salah kiranya kita saling berpesan-pesan, seperti satu suroh al-Quran, al-Ashr (waktu) :

Demi Masa!
Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian,
Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran.
notatapakaki : Selamat Tahun Baru 2012. Sila cepat2 pasang azam baru yang merupakan azam recycle daripada tahun2 lepas yang tak pernah tercapai...haha.

No comments: