Wednesday, March 30, 2011

Hujan Yang Turun

Sudah dua minggu USM (Penang) dilanda hujan. Kalau minggu lepas setiap petang mesti aje hujan. Petang mesti petang. Petang mesti hujan. Hehe. Tapi minggu nie sudah double, berganda-ganda katakan, pagi hujan bawa ke tengah hari, petang juga hujan bawa ke malam. Berhenti kejap-kejap ada ruang untuk pergi kelas dan makan. Tak juga! Main redah hujan yang banyak...

Banyak hikmah juga hujan nie, tengok, pokok-pokok semua di USM pakat tumbuh naik daun-daun. Kalau sebelum nie renggeh je, musim luruh katakan. Hehe. 
Apabila hujan turun nie, bagai memberi kehidupan baru pada pokok-pokok di USM yang sememangnya banyak pokok. Tunas baru pun galak je tumbuh. Memang nikmat la hujan nie, tapi aku bermotor lagi nikmat, nak-nak kalau balik bilik, dapat main hujan, memang basah berjeruk la. Huhu.
tunas baru galak tumbuh daripada nikmat hujan

Tapi, ada juga sebagai penamatnya! USM kan kat pulau, atas bukit pula tu, jadi angin bukan main kencang lagi, pada minggu nie, dah dua batang pokok tumbang, nasib baiklah tumbangnya pada malam hari, dan tidak dengar lagi menimpa pelajar. Satu dekat gelanggang basketball dan satu dekat Jabatan Keselamatan (low selamat semalam).
Harap-harap tiada la yang menimpa masa orang tengah ramai kat jalan raya, semua pokok di USM nie menyerkup jalan yang tak tahannya. Kalau panas hingga la jadi, tapi kalau angin kencang, naye menimpa. Pokok bukannya sebesar jari, dua tiga pemeluk pun ada, pokok tu zaman Francis Light tak tau la. Hehe.
Pihak USM pun jangan la tunggu ada pokok tumbang baru nak lorat gaduh, kena la sepanjang masa buat pemantauan. Untuk kelestarian sejagat juga. 
Apapun, dalam kedinginan malam, ditambah dengan deru hujan, motor aku dibawah tu kebasahan, aku titik noktahkan pada perenggan ini. Hehe. 

Nur Faisal
30 Mac 2011

No comments: