Sunday, April 10, 2011

Antara Rezeki dan Material di Pesta Jelutong


Jam 2 pagi. Aku sampai di bilik dengan perasaan hampa dan letih ketegaq. Adui mana tak letihnya, dari jam 9 malam – 1.30 pagi duk berdiri je kat pesta Jelutong. Tujuannya tiada lain, sebab malam nie ada cabutan bertuah. Adui rela giler...
Namun, bertambah hampa dan letih sebab tak bertuah. Target aku hadiah bonanza tu, mosikal EX5. Adui baru tu, dapat percuma pulak tu. Tak mengapalah, memang dapat motor tu rezeki, tapi ada ustaz pernah menasihati anak dia, dan anak dia pernah bagitau aku, “orang yang beli motor kat anak dia, sebenarnya dia tak sayangkan anak.”
Hehe... ada benar juga, kan naik motor nie bahaya sebab motor ada tayar dua je, macam manusia la, kaki dua je, kadang tersadung kaki sendiri, ada tersepak tunggul kayu, ada tergelecah kaki sebab pakai kasut tumit tinggi, ada terpeleot terpijak batu, macam-macam lagi la.
Mungkin ada rezeki lebih lagi daripada Allah SWT, just wait and see. Aku tak la kempunan sangat, sebab aku hanya perhabis RM20 ringgit je, dan berbekalkan dengan dua keping kopun, tak dapat hadiah pun tak stress ketegaq. Sebab ada aku tengok seorang pak cik panggil dengan stress dan muka masam buah celagi ajak balik sebab tak menang hadiah, walaupun masa tu anak dan bininya masih nak tunggu lagi untuk hadiah bonanza.
Ha mau dengar tak kisah di pesta itu??? Hehe...
Ha... masa kau pi kat pesta Jelutong yang dekat masjid Jamek Jelutong tu, mak aii... ramai pelik orang, almaklum la malam last, ada cabutan bertuah pulak tu. Nak parking bukan main susah lagi...aku pun parking atas longkang yang bertutup. Angkat je la motor tu, janji dapat parking. Hehe.
Masa aku sampai, kat masjid Jamek tu ada ustaz bagi ceramah agama. Aku jenguk la tengok sekali lalu, ramai juga orang, tapi tak penuh la. Lepas parking dan masuk tapak pesta, fuh...!!! mak cantik! Orang lagi ramai...!!! lepas tu jalan-jalan pusing sat tunggu majlis mula untuk cabutan bertuah. Orang makin ramai lepas tu... masa mana nya datang tak tau la. Nak berjalan pun susah. Jadi macam siput **** jalan.
Nak tau lagi...? bagus juga pesta tu, mereka tak start sebab hormat orang masjid, dan terdengar la bilal komat (iqamah), orang tak berganjak sikit pun ke masjid, termasuklah aku...hahaha. tapi aku bukan 2X5= dengan mereka, rasa bersalah kurang la sikit sebab dah sembahyang awal-awal sebelum ke pesta.
Dan aku terfikir la, kalau bab pesta, bab material, bab makan kedarah, memang cepat masyarakat kita, tapi bab sembahyang awal! Lain tahun la beb...! Aku harap apa yang aku saksikan nie pun jadi pengajaran buat aku yang daif juga.
Lagi lucu, yang ada kat tapak pesta dan tidak menuju ke masjid tu ada yang berkopiah lagi, macam baru turun masjid, walhal sembahyang isyak dah lagi tak tau. Kalau dah alhamdullah la. Kalau tak...Wallahhuaklam...
Yang bertambah lucu, ada yang pegang hampir dua puluh kopun untuk menanti nombor mereka dibertuahkan. Tapi rata-rata dekat 10 keping dan ada lebih la. Yang extra lucunya, ada mak cik yang kat depan aku, eh aku rasa bertaraf nenek dah, pegang kopun tu macam pegang daun terup...! dapat anda bayangkan caranya?? Dengan ada lebih 10 keping ditangan dia seorang, pegang cara pegang daun terup, dan apabila dibacakan nombor oleh pengacara majlis, dia siap macam scan lagi tengok nombor tu satu-satu.
Dan, yang extra baganza lucu, ada dua tiga orang termasuk ada pak cik berkopiah dan budak sekolah macam gayanya, siap tulis kat kertas lagi list nombor kopunnya...hahaha... memang lawak tahap dewa la mereka tu. Dan apabila nombor dibacakan oleh pengacara, mereka akan tengok kat list di kertas yang dah mereka tulis, dan tengok sekali di kopun asal, takut tersilap tulis la konon. Hahaha. Dah bukan tu bukan je la..!!! Aku dan siap mengata lgi, pasni mesti ingat satu-satu nombor tu dalam kepala hotak (otak).
Dan bertambah kekempunan pak cik dan budak tu, sebab mereka dua tu dok dekat aku, jadi aku boleh nampak la, mereka tak dapat satu pun hadiah. Kesian... anda tidak bertuah! Memang lucu sangat, aku dan Sam siap ketawa berbahak-bahak, kami duk kat speaker, jadi ketawa kuat pun tak bunyi juga.
Satu lagi yang menyedihkan aku tengok, ada sekeluarga pak cik tu, mereka duk depan aku dan Sam, pastu ada budak mana ntah nak pergi ke depan untuk berjumpa adik dia kot, sebab adik dia duk dekat dengan pentas. Budak tu mencilok-cilok la tepi aku, aku bagi laluan, dan dia acu nak mencilok depan pak cik tu, pak cik tu pi tutup ruang, pak cik tu dah la badan besar, jadi budak tu tak boleh lalu la. Terpaksa budak tu patah balik dan cilok depan orang lain. Memang sial pak cik tu. Last-last dia tak dapat apa-apa hadiah. Padan muka! Bajet nak mudah ambik hadiah la tu duk depan dan tak bagi orang lain masuk pi duk depan. Buat perangai gitu lagi.!
Tapi, aku sesal juga tak ambik apa-apa gambar pun, tidak boleh masuk dalam entri nie sekali, almaklum la aku pun duk tengok-tengok orang, layan Sam yang dah penat letih main duduk bangun je sambil dengar nombor dibacakan, jadi lupa pulak nak ambik gambar. Huhu.
Apa-apa pun, memang happy, dapat kenal orang kampung di kawasan Jelutong nie, best bersama orang kampung, semua muka mamak je, sepattern je. Hehe. Yang penting ada kenangan dan pengalaman. Tak bertuah kali nie, lain kali mana tau rezeki Allah.
Ada ustaz yang bacakan doa pembuka tirai cabutan bertuah pun terkejut nampak muka dia, sebab ramai sangat kat pesta, tapi kat dalam masjid Jamek Jelutong masa dia bagi ceramah tadi tak ramai gitu pun... Material sememangnya menggelapkan mata hati. Aku takut berada dalam golongan itu. Nasib baik aku sembahyang awal... (ayat memback up diri) hehe. (betul gak pun..!)

Nur Faisal
10 April 2011

No comments: