Tuesday, April 26, 2011

Merdeka di Chowrasta

Petang tadi, 25/04/2011 selepas Sam merdeka, aku dan dia berkunjung ke Chowrasta, kali ke dua la petang nie. Hmm..
          Untuk sambut kemerdekaan Sam, bukan Sam dijajah atau jadi hamba sepanjang hayat. Tapi Sam lepas habis exam last dia. Bukan last untuk Semester ini sahaja. Tapi, untuk sepanjang pengajiannya sepanjang 3 tahun kat USM. Kira Sam boleh cakap gini la pas nie.

“awak ngaji mana sekarang?”

“saya tunggu graduate je.” 

Hehe...

Best la dia.

Ok!

Balik kepada cerita asal ke Chowrasta.
Masa sampai tu, lucunya, ada geng ‘anu dalam botol’ area Chowrasta. Bukan kat aku parking motor, tapi dekat jual rojak depan pintu masuk area parking, bersebelahan Ibu Pejabat Kontijen Polis. Tapi ini bukan yang lelaki pure tu, ini yang timbul timbal ditempat yang tak timbul. Adui...aku pulak malu tengok. Tak tengok kan rugi...hehe.
Tak lah! Kalau aku tak tengok, tak ada modal la nak menulis, tambahan, yang timbul-timbul tu bukan original, tapi palsu. Dan bukan timbul perempuan pure punya, tapi lelaki yang jadi perempuan! Jadi boleh tengok kan? (ha kau dah angguk setuju dengan aku)
Yang aku lagi malu, nak beli rojak jugak pun tak jadi, kat timbul tu, hujung timbul tu, tertimbul terus! Tak pakai baju dalam! Adui...!
Kesian mereka, bukan sorang, tapi 3 orang mereka tu, tapi sorang je yang tak ada timbul-timbul.
Kesian...
Ok!
Balik ke tujuan asal, iaitu beli buku! Masa cari-cari tu, masuk kat tempat jual, adui...bau busuk giler ****, tapi tahan jugak, nak cari buku tujuan asal. Masa cari buku tu, jumpa la novel remaja Aku Mahu Jadi Superbibik, novel tu terkenal jugak antara novel remaja keluaran PTS Fortune. Tapi...alahai mahal sungguh, nak jual RM12 ringgit. Buku asal pun harga RM18. Tu pun novel kat Chowrasta, mahal giler. Ha...masa cari-cari buku tu, tertengok la kat bawah pasar Chowrasta tu, ada ayam yang tak sembelih lagi, patut busuk pun bau. Kat tingkat bawah tu, ada pasar jual ikan ayam barangan basah, kedai buku tu tingkat atas.
Aku pun gi la kedai pak cik mamak yang aku beli buku hari tu. Cari-cari la buku-buku yang besat. Sam cari buku remaja yang best, aku pulak cari buku novel yang lama. Sebab aku mencari novel yang lama. Hehe.
Masa cari tu, Sam berkenan la novel Lasykar Cinta. Kisah hal percintaan la gitu. Sam nak beli dah, tapi yak mamak tu nak jual RM8. Mak aii...mahal giler. Aku letak balik la. Tambah-tambah kisah gitu, Sam pun tak la berapa minat. Dia nak cari novel best dan seronok.
Lepas tu, Sam cari-cari lagi, terjumpa la novel inggeris, novel kisah ahli siir gitu. Tapi, yak nak bagi RM5. Aku fikir kejap. Nak! Masa tu tertengok buku cerita kanak-kanak bahasa inggeris. Dalam tu cantik la. Ada dalam 6 buah buku. Macam small books gitu. Ada kisah putera katak, the repunzal, dan ada banyak lagi. Kisah dalam tu, pendek-pendek la. Tapi buku-buku tu duk dalam kotak. Kotak tu ada penutup. Pastu ada tangkai tali. Memang kiut (cute) la kotak tu. Ada gambar-gambar kartun gitu. Tapi...
Yak mamak tu nak jual RM25! Cis! Mahal giler ****! Dah la buku tu kecil-kecil. Bukan tebal dan besar pun buku tu. Yak mamak tu napok kami nak, dia katok mahal pulak. Cis betul! Aku letak semula la! Tak larat nak beli mahal-mahal, Chowrasta jah pun! Buku lama!
So... cari je la buku lain. Masa cari tu, Sam jumpa novel Twilight atau dalam erti bahasa Melayu, Senjakala. Sebab novel tu dalam bahasa Melayu. Dan mamak tu bagi RM18 ringgit. Dan aku pun nak beli novel Konserto Terakhir karya SN Abdullah Hussain. Dia bagi RM5. Aku pun minta kurang. Dia bagi RM20 ringgit.
Aku minta kurang lagi. Mamak tu yak tak bagi dah. Katanya novel Senjakala tu baru lagi. Masa aku minta lagi untuk kurang tu, napok tak mahu layan dah, nak marah je nampak. Lucu betul. Aku pun beli la, sebab macam berpatutan dah. Biar mahal lagi pun. Jadi...aku  beli la dengan harga RM20 dengan 2 buah novel tu.

Notatapakkaki :- lepas tu dapat free dua buah buku. Rezeki orang tak mahu.

Nur Faisal
26 April 2011

No comments: