Sunday, April 24, 2011

Rahsia Ketika Kecil ?

Hujan la pulak dah petang nie...

Masa –masa begini memang sedap la tidor...

Huhu, malam jadi musang lagi.

Ha..tetiba aku teringat kepada lagu kanak-kanak masa aku sekolah rendah dulu, aku memang ingat la, tapi sekarang lupa la pulak. Mujur nasib ada Sam, dia masih ingat.

Begini lagunya,

Hujan rintih-rintih – rambut
Air bergelora – dahi
Emak bagi seposen  - mata
Ayah bagi seposan – juga mata
Adik pun pergi sekolah – bentuk wajah
Cikgu tanya, tiga tambah tiga – telinga
Jawabnya enam – hidung
Cikgu pun cakap betul – mulut (right – orang kelantan kata. hehe)
hehe...inilah hasil kekreatifan aku
Ha gambaran jelas, ada pada gambar dibawah, masa aku belajar dengan Sam. Hehe.
Malu bertanya sesat jalan, malu menyanyi rakam saja, malu melukis tak boleh jadi Latif Mohiden. Hehe. 
     Ha...nak tahu, dulu aku tak tahu juga. nyanyi lagu hujan rintik-rintik tu bagus, dapat mengajar dan melatih kanak-kanak bermain sambil belajar. kan3... Kita bermain nukis-nukis, dalam masa yang sama melatih motor halus. Iaitu jemari dan belajar mengira, sambil melatih bercakap, ketika menyanyi tu. Kita juga dapat melatih diri menjadi kreatif. hehehe... Dulu pakai nyanyi dan nukis je. Sekarang dah tahu rasionalnya. hehe.
ha... nie hasil kerja Sam. huhu
tandatangan aku...
Nur Faisal
24 April 2011




No comments: