Monday, April 4, 2011

Kena Juga?

Pemilik cicak tokek perlu pohon lesen sebelum 27 Jun
          Biar benar dong??? Adui macam-macam hal. Nasib kau la cicak. Baik aku jadi semut, aku ramai, aku bebas ke sana sini. Aku bebas. Kalau manusia minum air ada aku pun, jadi pelupa 40 hari. Tu tok-tok manusia yang cakap. Aku pulak yang salah. Kalau nampak gula jemur tengah terik matahari tu, tak ada sebab lain la tu, nak halau geng aku la tu. Aku kan suka gula. Manis bro!
          Hai, tapi aku bersyukur la, nasib kau la cicak. Nanti pas nie, kau akan ada cop sirim la. Ada lesen. Ada cukai, macam kereta sport pulak kau ya. Padahal kau cicak je. Dah la hodoh! Menyusahkan tuan kau pulak. Manusia jual tak seberapa pun. Tak mengkayakan manusia la kau nie cicak!
          Tengok aku. Relax je. aku tak menyusahkan orang. Tu dok halau aku bukan salah aku. Tapi puok manusia tak tutup rapat bekas gula tu, aku tak tolak rezeki.
Nasib, nasib…
          Jadi lipan lagi bagus. Tak ada lesen. Bebas!
Nur Faisal
04 April 2011

No comments: