Monday, April 25, 2011

Jum berpoco-poco…!!!

Hai…dua hari tiga minggu nie bising pulak hal poco-poco nie. Yang tu kata haram, yang nie kata halal. Nie masam muka haram, nie suka hati halal. Main kongkalikong gitu je.


Yang kata haram pun ada betulnya jugak.


Yang kata halal pun memang betul jugak.
Ha kat bawah tu aku kongsi keputusan yang majlis Fatwa Kebangsaan buat :
Pengerusi Majlis Fatwa Kebangsaan, Prof. Emeritus Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin, berkata umat Islam boleh mengamalkan tarian atau senaman itu selagi mematuhi panduan termasuk etika berpakaian, tiada pergaulan bebas, mistik, ritual, kebatinan, tahyul dan khurafat yang boleh jejaskan akidah. [klik di sini] 
Betul jugak Majlis Fatwa Kebangsaan cakap, kalau dah poco-poco tu dijadikan senaman, mendatangkan peluh, kira ok la boleh buat tarian poco-poco nie. Dan syarat tak melanggar peraturan yang ditetapkan seperti yang dicakapkan di perenggan di atas dan seperti seperti peraturan di bawah.
Amalan Kebatinan Dalam Persembahan Kesenian Tradisional Masyarakat Melayu[klik di sini]
Keputusan: Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-79 yang bersidang pada 6 - 8 September 2007 telah membincangkan Amalan Kebatinan Dalam Persembahan Kesenian Tradisional Masyarakat Melayu. Muzakarah telah memutuskan bahawa amalan-amalan kebudayaan dan keseniaan tradisional yang mengandungi unsur-unsur mistik dan kebatinan, tahyul serta khurafat adalah ditegah oleh ajaran Islam kerana ia boleh menjejaskan akidah umat Islam.
Tan Sri Dato’ Seri (Dr.) Harussani Zakaria
          Aku juga nak kongsikan Majlis Fatwa Perak yang kata haram poco-poco tu, 

Ha... ada sebabnya jugak kn..?
     Tapi, pada aku, elok jugak haram, dan sememangnya kena haram. Tengok dalam main halal pun langgar ikut se jugak.
      Ha.... cuba tengok...masyarakat kita menari @ senaman tu, bukan dalam rumah. Pastu bukannya pakai elok dan sedap mata memandang. Juling mata memandang atau keranjang mata memandang orang memandang. Aurat tak tutup. Pastu bukannya sorang-sorang, malah kat orang ramai, ada menari ramai-ramai lagi. Tu pada aku molek haram la. Jadi pelindung diri sikit untuk tidak menari. Baik joging, tak pun main badmintan tau senaman lain. Menari poco-poco tu bukan keluar peluh banyak pun. Pastu, ada persamaan dengan kelakuan agama lain pulak [klik di sini]. Jadi, kalau was-was, baik tinggal la, kalau nak sangat keluar peluh, nak senaman, baik joging atau senaman lain la. Bersuka-suka je poco-poco nie.
gambar hiasan...hehe.
Nur Faisal
25 April 2011



No comments: